Obesitaschirurgie

In de obesitaschirurgie, ook wel bariatrische chirurgie genoemd, kan men 4 soorten operaties onderscheiden.

Welke operatie voor u het meest geschikt is, wordt bepaald aan de hand van uw BMI, eetgewoontes, bijhorende ziektes (comorbiditeit) en de resultaten van uw onderzoeken.

Soort ingrepen

• Restrictieve ingrepen waarbij de maag verkleind wordt en de voedselinname beperkt.
  • Malabsorptieve ingrepen waarbij er een verminderde opname van voedingsstoffen (malabsorptie) wordt nagestreefd.
  • Combinatie van restrictieve en malabsorptieve ingrepen.
  • Revisiechirurgie na eerdere bariatrische ingrepen (Redo chirurgie). Een dergelijke ingreep is aangewezen indien er onvoldoende gewichtsafname is (of zelfs gewichtstoename) of bij een complicatie.

Mogelijkheden az Dendermonde

• Sleeve gastrectomie (buismaag)
  • Roux-en-Y gastric bypass
  • Mini gastric bypass
  • Duodenal Switch
  • SADI
  • Distalisatie (verlenging lis na bypass)
  • Redo chirurgie (conversie maagband/Mason/Mc Lean/sleeve)
  • Band na bypass (kunststof of lichaamseigen)

Laparoscopie (kijkoperatie)

Alle bariatrische ingrepen worden via een kijkoperatie (laparoscopisch) of met de robot uitgevoerd.

Bij een kijkoperatie wordt geopereerd via kleine openingen. Dit komt het herstel, de littekenvorming, post-operatieve pijn en esthetiek ten goede.

Robotchirurgie az Dendermonde

In het az Sint Blasius in Dendermonde worden de mini bypass, de RnY gastric bypass en redo operaties op indicatie ook volledig met de robot verricht. Op dit moment is de Obesitaskliniek Dendermonde één van de weinige ziekenhuizen in België of zelfs Europa waar dit kan. Het grote voordeel van een operatie met de robot is dat een nog grotere nauwkeurigheid kan worden bereikt. Daarnaast ervaren patiënten na de operatie nog minder pijn en kunnen ze vaak eerder naar huis. Bij een operatie met de robot wordt de ingreep nog steeds door de chirurg zelf verricht. Het grote verschil met een kijkoperatie is dat de instrumenten nu worden gehanteerd door de robot en op afstand worden bestuurd door de chirurg.